Zprávy

Legendární výrobce závodních vozů Lola končí, nikdo jeho dluhy nechce

Firma založená Ericem Broadleym v roce 1958 byla populární a úspěšná především ve sportovních vozech, ale také ve slavném Indianapolisu. Investice do technologií a krize posledních let ji však přivedly letos v květnu pod nucenou správu, když se ale do konce září nenašel kupec, Lola Cars v anglickém Huntingtonu definitivně končí.

Lola T70 Mark 3 je asi z vozů Lola nejznámější

Lola Cars International Ltd byla založena jako výrobce závodních vozů. V posledních letech firma investovala do technologií nejen pro motoristický sport, ale vytvořením sesterské Lola Composites Ltd se zaměřila i na komunikace, vesmírný program, obnovitelné zdroje či obranu. Lola Composites Ltd zatím pokračuje v činnosti, ale rovněž nutně potřebuje silného investora.

Eric Broadley a John Wyer u Loly Mark 6 GT

Graham Hill s Lolou T90 po vítězství v Indy 500 roku 1966

Jackie Stewart, Graham Hill a Eric Broadley tamtéž

Eric Broadley vytvořil řadu krásných strojů, především Lolu T70, která byla předlohou k slavnějšímu Fordu GT40, v roce 1966 vyhrál Graham Hill na Lole závod 500 mil Indianapolisu, což později zopakovali Arie Luyendyk a Al Unser. Lola stavěla závodní vozy do řady formulí, včetně formule 1, kde ale úspěšná nebyla, její vozy se prosadily hlavně ve sportovních vozech a řídili je takoví piloti jako Mario a Michael Andretti, Derek Bell, Mark Donohue, A.J. Foyt, Mike Hailwood, Brian Redman, oba Al Unserové či John Surtees. Broadley firmu prodal v roce 1999 Martinu Birranovi, když mu bylo 71 let. Poslední titul získala Lola před pár dny, když tým Rebellion Racing, jezdící s vozy Lola B12/60 Coupé-Toyota, získal pohár FIA pro soukromé týmy LMP1.

Lola B12/60 Coupé-Toyota týmu Rebellion Racing 2012 – nenechte se zmást logy Lotus!

text: Classic Motor, foto: Lola, Jojo Cence