Zprávy

Corvetta po Neilu Armstrongovi nebude restaurována

Corvett, které měly nějaký vztah ke kosmonautům, byly desítky, dnešních dnů se jich dožila jen hrstka, ale žádná není v tak původním stavu jako tahle po Neilu Armstrongovi.
Když se tento automobil objevil na internetu, rozhořela se diskuse, zda má být restaurován, nebo jen zprovozněn a zachován v autentické podobě. Zcela převládl názor, že restaurování by určitě zničilo vše, co Corvettu vztahuje k jejímu někdejšímu provozovateli, prvnímu člověku na Měsíci.

Corvette už s opravenými blatníky a správnými koly

A i současný majitel je rozhodnut jít směrem uchování co největší autenticity vozu. Tuto, nyní tristně vypadající Corvettu model 1967 získal první člověk na Měsíci Neil Armstrong 15. prosince roku 1966 (tedy tři roky předtím, než vstoupil na měsíční povrch) od prodejce Chevroletů v Melbourne na Floridě, Jima Rathmana. Ale nekoupil ji. Dostal ji na rok, s tím, že ji po roce vrátí a dostane jinou. Ze strany prodejce se vlastně jednalo o sponzoring osobnosti, jak to dnes známe i u nás. Mělo to zvýšit prodeje. Tuto vrácenou Corvettu pak koupil jistý zaměstnanec NASA a měl ji v držení až do letošního roku. Naposledy jezdila v srpnu 1981, pak byla uložena. Na jaře ji koupil člověk, který se ji pokusil prodat přes ebay, ale stanovil vysokou spodní hranici (reserve), takže ji za nabídnutých více než 250 tisíc dolarů neprodal.

Neil Armstrong tedy před 45 lety dostal modrou Corvettu Coupe s motorem V8 o objemu 427 kubických palců (6,8 litru) a výkonu 390 koní a s čtyřstupňovou manuální převodovkou. A měl ji pouze jeden rok, než ji odevzdal a místo ní dostal Corvettu modelu 1968.

V prosinci 1966 byl vůz skutečně zaregistrován na Neila Armstronga

Corvette ještě s "tuningovými" koly, blatníky už mají původní tvar

Některé díly na modré Corvettě nebyly původní, druhý majitel, který měl vůz celých 44 let, totiž nechal udělat jistý „tuning“, a tak dostala Corvetta rozšířené blatníky, jiná kola, karburátor, vodní pumpu a výfuk. Když Joe Crosby rozhodl, že svou Corvettu nezrestauruje, ale uvede do skutečně původního stavu, vzal si na pomoc restaurátora Erica Gilla. Metodě, kterou chce Crosby použít, se říká „reactive preservation“ a je stále více v oblibě.
Šest neděl prý trvalo sehnat originál náhradní blatníky od General Motors, blatníky z druhovýroby nebyly uznány za dostatečně důstojné, aby mohly být použity pro tento projekt. Ani originál blatníky ale nebyly použity celé, jen ty části nutné k náhradě zničených částí. Největším oříškem teď bude nastříkat nové části tak, aby byly k nerozeznání od zbylé části vozu s 45letou patinou. Corvetta je jinak v dobré kondici, má na počitadle jen 38 tisíc mil a po výměně benzinových hadiček a výměně oleje šel motor natočit.

Hodnotu vozu nejspíš zvýšilo srpnové úmrtí Armstronga ve věku 82 let. Pokud bude chtít Crosby vůz opět prodat, bude po provedených úpravách chtít určitě ještě více peněz. Proto lze očekávat, že se za nějaký čas „Armstrongova Corvetta“ znovu objeví v nabídce. Nejspíš to už ale nebude ebay, ale nějaká prestižní aukční síň.

text: Classic Motor, foto: Joe Crosby a Roger Kallins