Dá se říct, že touha po rychlosti se zrodila spolu s automobily. První oficiální rekord byl ustaven v roce 1898 rychlostí 63,15 km/h, současný má hodnotu 1223,657 km/h, ale tým Richarda Noblea má v úmyslu pokořit hranici 1000 mil, tedy 1600 km/h. Zda se to povede, se dozvíme asi až v roce 2014.
Před těmi asi sto lety ještě panoval názor, že lidský organismus nemůže vydržet rychlosti nad 60 kilometrů v hodině, nicméně už v roce 1899 překročil Belgičan Camille Jenatzy s elektromobilem Jamais Contente (věčně nespokojená) hranici 100 km/h. Po elektrice přišla pára, když Léon Serpollet o tři roky později překonal Jenatzyho s parostrojem přezdívaným podle svého tvaru Velikonoční vejce. Pak přišly zase na řadu spalovací motory a šlo to docela rychle, 200 km/h padly roku 1906 a 300 km/h ve 20. letech. Přišlo období legendárních rekordmanů Campbella, Segravea, Eystona, Cobba… Než propukla druhá světová válka, posunula se rekordní pozemní rychlost těsně pod 600 km/h.
Po válce, v 60. letech se začala objevovat vozidla bez poháněných kol, tedy různé tryskáče a raketové vozy. Tento výrazně “letecký” pohon vynesl rychlost až na hodnotu 1227,986 km/h, která je za hranicí rychlosti zvuku. Stalo se 15. října roku 1997 a tento rekord Andyho Greena se strojem Thrust SSC platí dosud. Greenovi to ale nestačí a rád by překonal hranici 1000 mil, tedy 1600 km/h, a pomoci mu k tomu má tým Richarda Noblea a nový stroj s názvem Bloodhound SSC. Sám Richard Noble roku 1983 překonal jako první člověk s automobilem rychlost 1000 km/h.
Nejvyšší rychlost automobilu poháněného koly je oficiálně 737,8 km/h a dosáhl jí v roce 2001 Don Vesco se speciálem poháněným turbinou. Ani elektromobily od dob Jamais Contente nezahálely, jejich dnešní maximum je 517,942 km/h a dosáhl ho roku 2004 Roger Schroer. Andy Green drží ještě jeden rekord: 564 km/h je rekord pro dieselové motory. To jsou ale jen dílčí záležitosti, které zůstaly téměř nepovšimnuty, naproti tomu už jen pokus o překonání 1000 mil bude soustem pro zpravodajství na celém světě.
text: Classic Motor, foto archiv D.R.