Zprávy

Po 56 letech se Jaguar a Maserati znovu potkaly v Monze

V září při Revivalu v Goodwoodu se podařilo shromáždit 16 vozů Maserati 250F a byl to jeden z vrcholů víkendu. Nyní se ale podařil pořadatelům z GRR (Goodwood Road and Racing) ještě jeden kousek, když tehdejší soupeře po více než půl století přivedli opět do Monzy.

Mezi slavnými italskými stroji byl vůz, který proslavil Juan Manuel Fangio na legendární italské Grand Prix v roce 1957, jeden ze super vzácných ukázek vozu s motorem V12 ve svérázně vyhlížející bílé barvě. Tohle auto není úplně jako ostatní, má jinou karosérii, je širší a na rozdíl od ostatních má na sobě reklamu: „Eldorado“.

 

Bílé auto je ve skutečnosti Maserati 420M postavené na podvozku 250F, ale s mohutným motorem V8 z modelu 450S (s objemem sníženým z 4,5 na 4,2 l), ze stejného modelu je i přední náprava. Motor je v podvozku vyosen k levé straně, vůz byl schopen vyvinout rychlost přes 320 km/h. Nápis „Eldorado“ odkazuje na italského výrobce zmrzliny, který sponzoroval stavbu vozu a byl nadšený pro publicitu.

Legenda říká, že vůz byl postaven za pouhých 20 dní. Byl konstruován speciálně pro účast na závodě „Race of Two Worlds“ (závod dvou světů), který se konal v letech 1957 a 1958 na klopené dráze v Monze. Evropa se v tomto případš přizpůsobila Americe, což znamenalo, že se jelo proti směru hodinových ručiček (jako třeba v Indianapolusu), aby to vyhovovalo stavbě amerických automobilů.

Maserati 420M možná bylo první evropské auto nesoucí jméno sponzora. Jaguar D-Type, který rovněž závodil na okruhu nazývaném také „Monzanapolis“ vzhledem k podobnosti s tratí v Indianapolisu. Jen týden před tím závodil D-Type (podvozek XKD 603 – říká se, že je to nejpůvodnější existující D-Type s dlouhým nosem) v Le Mans, kde rok předtím skončil na druhém místě. Je neuvěřitelné, že v obou letech 1957 a 1958 jel vůz po ose přímo z Le Mans do Monzy.

Příkře klopené zatáčky pustošily Jaguaru pneumatiky Dunlop, zejména pravou zadní, což si vyžádalo tzv „Monza-lopatku“, umístěnou nad pravé zadní kolo pro lepší chlazení. Pouze dva vozy D-Type dostaly tuto úpravu a toto je jedený existující.

Maserati 420M byl řízen Stirlingem Mosem, Jaguar D-Type pilotoval „Fearless“ Jack Fairman, který získal svou přezdívku „Nebojsa“ částečně s ohledem na to, že klopené zatáčky v Monze jezdil hodně vysoko u kraje, a také proto, že na jednom místě mu zůstal uvolněný volant v rukou! Fairmanovi se zázračně podařilo nastrčit sloupek řízení zpět do drážek hřebenu řízení. Je dobré připomenout, že klopené zatáčky v Monze neměly stálý poloměr. Historka říká, že Jack „Nebojsa“ se vrátil do boxů a zdvořile se zeptal: „Nemohl by mi některý z vás chlapci dotáhnout ten šroub?“

Stirling Moss na tom nebyl s Maserati o moc lépe. Také na Maserati 420M se porouchalo řízení a Moss se otřel o horní hrazení klopené zatáčky v ryhlosti kolem 240 km/h, než se mu podařilo zastavit dole u paty zatáčky. Závěr tohoto incidentu můžete vidět na konci následujícího klipu.

Classic Motor, foto Dom Romney pro GRR