Dražby

Dražba RM Auctions, Arizona, 19. a 20. ledna

V arizonském noblesním středisku Arizona Biltmore Resort and Spa (Phoenix, Arizona, USA) se konal 13. ročník dražby sběratelských automobilů. Ze 140 nabízených vozidel bylo vydraženo 126 v celkové ceně 25 660 400 $.

Isotta-Fraschini Tipo-8A Boattail-Tourer, 1927

Již pátým rokem přesáhla vydražená hodnota 20 milionů dolarů, připomeňme si, že první dražba v roce 2000 vynesla 6,3 milionu dolarů. Vzhledem k vysokým částkám, které padly na dražbách za poslední rok, se skoro vkrádá slůvko “pouze” před částku 1 815 000 dolarů, za kterou se prodalo Ferrari 410 Superamerica coupe s unikátní karosérií od Scagliettiho z roku 1957. Odhad byl před dražbou v rozpětí 1,75 až 2,25 milionu dolarů. Superamerik bylo vyrobeno jen 34, tento vydražený kousek ale je jediný, který dostal tuto karosérii od Scagliettiho. Ta sestává z hliníkových panelů a z kartáčovaných ocelových plechů na střeše a zadních ploutvích. Vůz poháněný Lamprediho V12 o objemu 4,9 litru s výkonem 340 k vyhrál svou třídu na soutěži elegence v Pebble Beach.

Další vydražené skvosty se už pohybovaly pod hranicí milionu dolarů: Ferrari 365 GTB/4 Daytona Spyder z roku 1973 bylo vydraženo za 990 000 USD, BMW 507 Roadster (1959) za 990 000 USD, Ferrari 250 GT Lusso Berlinetta (1963) za 979 000 USD, Shelby 427 Cobra Roadster (1966) za 880 000 USD, Duesenberg Model J LWB Dual Cowl Phaeton (1930) rovněž za 880 000 USD, Ferrari F40 Berlinetta (1991) za 781 000 USD, Mercedes-Benz 300SL Roadster (1957) za 737 000 USD, Mercedes-Benz 300 SL Coupe (“Gullwing”) z roku 1955 za 632 500 dolarů a desítku nejdražších uzavřelo Ferrari 342 America Coupe Speciale z roku 1952 za 632 500 USD. V den dražby byl kurs dolaru 19,60 Kč.

Ferrari 410 Superamerica coupe Scaglietti

Dražily se i jiné zajímavé vozy, např. Lotus 23B Sports Racer (1962) se ovšem za vyvolávacích 130 000 USD neprodal, podobně jako Marmon Sixteen Convertible Coupe (1931) za 450 000. Maserati 3500 GT Vignale Spyder (1963) přišel na 297 000 dolarů (odhad byl 300 až 375 tisíc), Stutz Series BB Coupe (1928) s karosérií Corsica stál 150 000 USD, ale odhad byl dokonce 225 až 285 tisíc. Cena Auburnu V-12 Speedster (1932) vyšplhala naopak na 429 000 USD, vzácná Isotta Fraschini Tipo 8A Boat Tail Tourer z roku 1927, bývalý vítěz z Amelia Islandu, také překonala hranici čtyř set dolarů – 407 000. Rolls Royce 40/50 Silver Ghost Landaulette (1914) byl přiklepnut za 550 000, ale čekalo se 700 až 900 000 USD. Odklepnuta byla i BMW Isetta 300 (1956) za 35 750 dolarů. Chevrolet Corvette Roadster (1953) změnila majitele za 445 500, což byla dolní hranice odhadu, nejnovějšími “klasiky” byla Porsche Carrera GT (prodala se za 374 000 USD) z roku 2005 a Bentley Continental Flying Spur (2006), který stál 79 750 dolarů. Jedno z nejlevnějších aut bylo Ferrari 308 GTB Racing Car (1982) s dosaženou cenou 33 000 dolarů. Za vyvolávacích 400 000 se neprodala elegantní Ferrari Berlinetta 250 GT (1958, odhad 450 až 525 tisíc).

Lotus 23B Sports Racer

Výsledky letošních aukcí ukazují, že i když se i předběžné odhady derou nahoru, většinou aut se na dražbách prodá a ceny mají stále stoupající trend. Je vidět, že sběratele automobilových krasavců dluhová krize netrápí a jsou schopni i ochotni do svých sbírek investovat neuvěřitelné sumy. Koupě kvalitního veterána je tedy lepší investicí než do zlata…

text: Classic Motor, foto RM Auctions