Švýcaři v roce 1955 po tragédii v Le Mans zakázali veškeré závody na okruzích. Ostatně ani žádné nemají. Za to mají hodně kopců, a tak se stali specialisty na závody do vrchu. To jim zůstalo dodnes, stejně jako ten zákaz. Platí to i pro veterány, naposled se jelo do vrchu v Arose, nedaleko Davosu.
Mezinárodní závod do vrchu pro klasické vozy se tu jel poosmé, zúčastnit se směla závodní a sportovní auta ročníků 1905 až 1986. Na startu bylo 156 startujících rozdělených do kategorií Regularity (jízda pravidelnosti), Competition (praví závodníci!) a Muzeum (…).
Trať z Langwiesu do Arosy je dlouhá 7,8 km, má 76 zatáček (to je svezeníčko) a převýšení 422 m. Jako jediná závodní trať na švýcarských kopcích se může pochlubit také 1,2 km dlouhým úsekem, který vede skopce!
Pořadatelé čekali návštěvu až 15 000 diváků, čtvrteční ceremoniál a promenáda propršely, ale na závody se počasí umoudřilo. Soutěž pravidelnosti sice vyhrál Jörg Renold s vozem Mercedes 280SL z roku 1970, kterému se podařilo trefit se na rozdíl 31 setin vteřiny při svých dvou jízdách, ale k vidění byly zajímavější vozy: Lotus 23, Ferrari 330 GTO, Talbot-Darracq Sport, Alfa Romeo 6C 2500 SS Corsa, Riley TT Racing, March March 762 BMW Formel 2, Bentley 6.5 L Le Mans Tourer, Mini Marcos MK III, dvě Lancie Stratos nebo Brabham BT-30.
Mezi závodníky vyhrál pořádný kousek – Porsche Carrera 6 Dr. Armina Zumtobela, který vyjel kopec v čase 4:35.91. To abyste to mohla porovnat se svým časem, kdybyste náhodou při svých cestách po Švýcarsku do Arosy zavítali. Druhou soutěž pravidelnosti v neděli vyhrál domácí Roman Becvarik s Ferrari 308 GT4 Dino (rozdíl 0,4 s) před svým otcem Tomem Becvarikem s Ferrari 250GT Drogo.
text: Classic Motor, foto: Arosa ClassicCar