Akce

Soutěž elegance na zámku Windsor

Poprvé za tisíciletou historii zámku Windsor u Londýna  se tu konala 7. až 9. září akce otevřená pro širokou veřejnost – The Windsor Castle Concours of Elegance. Sama královna k tomu dala svůj souhlas, a tak se na nádvoří zámku mohlo shromáždit 60 nejzajímavějších aut a motocyklů.

Exkluzivní přehlídka veteránů na nádvoří zámku Windsor

Vozidla byla do Londýna dopravena z celého světa, třetina jich je z Ameriky. Většina z vozidel přijela na zámek po ose řízena svými majiteli a byla to opravdu spanilá jízda dlouhou promenádní parkovou cestou. V sobotu se k nim přidala další vozidla, která reprezentovala “to nejlepší z britského”. Bylo jich také 60 a přivedl je Královský autoklub. Vše tedy bylo ve znamení diamantového výročí (60.) královny Alžběty na trůnu. I Aston Martin Owners Club přivezl 60 aut, a další značkové kluby majitelů se přidaly – Bentley Drivers Club, Jaguar Drivers Club, Ferrari Owners Club, Marcos Owners Club nebo TVR Car Club.

Celkem se nakonec na zámku sjelo na 800 vozidel, takže se jednalo skutečně o zcela mimořádnou událost, jak to potvrdil i jeden z účastníků soutěže elegance Victor Muller: „Za 30 let jsem viděl mnoho soutěží ve Villa d’Este i v Pebble Beach, ale toto bylo výjimečné.“ Pan Muller se zúčastnil soutěže s vozem Rolls-Royce Phantom 1 Barker Open Tourer z roku 1929. Ten byl kdysi prodán do Keni a když tam byla tehdy ještě princezna Alžběta v roce 1952 na státní návštěvě, tenhle Rolls sloužil jako její oficiální dopravní prostředek. Tam se vlastně dozvěděla o svém nástupu na trůn.

Páteční společný příjezd

Proč právě 60 vozidel? To je jednoduché, britská královna letos slaví jubileum 60 let na trůnu, a tak se koná řada akcí po celé Velké Británii v tomto duchu. S tou šedesátkou to ale ve Windsoru nebylo zase tak žhavé, protože seznam vozidel čítá 65 jmen. Možná proto, že královna počítá s tím, že na trůnu ještě nějaký rok zůstane…

Bentley Speed Six H.J.Muliner Saloon 1930

Dalších 60 vozidel se vydalo v neděli z Londýna na 45kilometrovou jízdu na Windsor. Tato vozidla představovala svým rokem výroby 1952 – 2012 jednotlivé roky vlády královny Alžběty a jejich posádky byly dobově oblečeny, jak je ostatně při podobných akcích v Anglii dobrým zvykem.

Pro mnohé návštěvníky, kterých smělo být v sobotu a v neděli jen 5000 (vstupné 35 liber, pátek byl jen pro majitele vozů), byl vyvrcholením akce až v neděli odpoledne příjezd kabrioletu Aston Martin Volante DB6 MKII z roku 1969, což je osobní vůz prince Charlese, který ho dostal od své matky k plnoletosti, tedy svým 21. narozeninám. Těchto otevřených vozů vyrobil Aston Martin jen několik, ale tenhle kousek je ještě vyjímečnější, protože princ Charles jako velký ekolog nechal motor upravit pro použití bioetanolu, který vzniká v Anglii jako druhotná surovina při výrobě vína a sýrů… Naposledy se tento Aston objevil na veřejnosti loni v listopadu při svatbě prince Williama s Kate Middletonovou, kdy ho řídil sám ženich, vévoda z Cambridge, Charlesův syn.

Princ Williams po své svatbě odjíždí Charlesovým Astonem

Soutěže elegance využila i tradiční britská firma Bentley (nyní ovšem patřící německému koncernu Volkswagen), partner pořadatele, a vystavila ve Windsoru kromě šesti svých aut v soutěži elegance i své současné modely.

Rodinka Bentley na windsorském nádvoří

Celá akce posloužila i charitativním účelům, zejména nemocným dětem, prostřednictvím Cancer Research UK, Marie Curie Cancer Care, The Royal Marsden Cancer Charity and East Anglia’s Children’s Hospices. Výtěžek akce je cca 250 000 liber (asi 7,5 mil. Kč).

A kdo tedy vlastně vyhrál tu eleganci? Pořadatelé nechtěli jít cestou klasických soutěží elegance, kdy mnohačlenná porota pečlivě hodnotí všechna vozidla a pak určí vítěze. Podle pořadatele totiž všichni pozvaní už byli vlastně vítězové, že se do této společnosti dostali. A tak položili všem 60 majitelům zúčastněných vozidel otázku: „Se kterým z těchto aut byste chtěli odjet domů?“ No a z jejich odpovědí vyplanul vítěz Windsor Castle Concours of Elegance Trophy – stal se jím pan Jon Shirley s vozem Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta z roku 1938. Pan Shirley koupil Alfu v roce 2005, ale nenechává ji v garáži ani v muzeu. Již roku 2006 s ní jel Mille Miglia, roku 2008 s ní vyhrál v Pebble Beach cenu Best in Show, pohár Elegance in Motion a Most Elegant Closed Car. V dalším roce s tímto vozem vyhrál Zlatý pohár Villa d’Este, Trofeo BMW Group and Trofeo BMW Group Italia (BMW je pořadatelem soutěže ve Villa d’Este, proto ty poháry). Bylo to poprvé, kdy jeden vůz vyhrál všechny tři poháry.

Seznam pozvaných vozidel podle kategorií
ST GEORGE’S CLASS – PIONEERING AUTOMOBILES
1896 Panhard et Levassor Private Omnibus
1904 Lenawee Rear-Entrance Touring Tonneau
1912 Rolls-Royce Silver Ghost London-Edinburgh Tourer
1914 Sunbeam Tourist Trophy
1918 Straker-Squire X/2 Prototype

Straker-Squire 1919

THAMES CLASS – GRAND CARRIAGES
1924 Vauxhall 30-98 Type OE Boattail Wensum Tourer
1929 Rolls-Royce Phantom I Barker Open Tourer
1930 Bentley Gurney-Nutting Speed Six Tourer
1931 Bentley 4½ Litre Supercharged ‘Blower Bentley’
1935 Avions Voisin C-25 Berline Aérodyne

FROGMORE CLASS – ARISTOCRATIC BEHEMOTHS
1925 Rolls-Royce Phantom I Jonckheere Coupé
1931 Daimler Double-Six 50 Sport Corsica Drophead Coupé
1931 Bugatti Type 41 Royale ‚Kellner‘ Coupé
1932 Bentley 8 Litre Tourer
1933 Duesenberg Model SJ Beverly Berline by Murphy
1933 Rolls-Royce Phantom II Continental Gurney Nutting Sedanca Drophead Coupé
1958 Bentley Continental S Type H J Mulliner

BRUNSWICK CLASS – PRE-WAR SPORTING HERITAGE
1928 Mercedes-Benz SSK Corsica Drophead Coupé
1932 Alfa Romeo 8C 2300 Zagato Spider
1934 Alfa Romeo 8C 2300 LM Spyder Le Mans
1935 Frazer Nash Twin Supercharged ‘Shelsley’

WINCHESTER CLASS – GRAND TOURERS OF THE 30s
1932 Cadillac V-16 Fisher Convertible Coupe
1933 Delage D8S de Villars Roadster
1938 Alfa Romeo 8C 2900B Corto Touring Spider
1938 Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta
1938 Delahaye V12 Type 145
1938 Bugatti Type 57S Atalante

Vítěz soutěže – Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta 1938

CHANCELLOR’S CLASS – MAGNIFICENT MACHINES
1936 Mercedes-Benz 500k Special Roadster
1937 Bentley 4¼ Litre Vesters & Neirinck Fixed Head Coupé
1938 Bentley 4¼ Litre ‘Embiricos’ Pourtout Coupé
1939 Horch 853A Cabriolet

Bentley 4 ¼ Litre Embiricos Pourtout Coupé z roku 1938

SAXON CLASS – THE THRILLING THIRTIES
1935 Squire 1500 Markham Roadster Short Chassis ‘Skimpy’
1936 Delahaye 135S
1937 Lagonda LG45 Rapide Tourer
1939 SS100 Jaguar
1939 AC 16/90

CONSORT CLASS – LEGENDS OF STYLE
1947 Bristol 400 Pinin Farina Drophead
1950 Ferrari 166 MM Touring Barchetta
1953 Fiat 8V Ghia Supersonic
1953 Maserati A6GCS Pinin Farina Berlinetta
1955 Lancia Aurelia B24 Pinin Farina Spider
1956 Ferrari 250GT Zagato Berlinetta

GUNNERS‘ CLASS – BUILT TO WIN
1953 Jaguar XK ‘C Type’ 053 Lightweight
1954 Austin-Healey ‘Works’ 100S
1955 Porsche 550 Spyder
1956 Ferrari 290 MM Scaglietti Spider 0626
1956 Aston Martin DB3S/9
1957 Ferrari 250 Testa Rossa TR58 Scaglietti
1959 Maserati Tipo 60 ‘Birdcage’

ENSIGN CLASS – SPORTING THOROUGHBREDS
1954 Mercedes-Benz 300 SL Coupé ‘Gullwing’
1957 Jaguar XKSS
1957 BMW 507
1961 Jaguar E-Type Roadster ‘77 RW’
1963 AC Cobra 289
1963 Aston Martin DB4 GT Zagato Berlinetta

LANCASTER CLASS – MYTHICAL MASTERPIECES
1961 Ferrari SWB Berlinetta
1963 Ferrari 250 GTO Series 1
1968 Ford GT40 MKIII
1972 Lamborghini Miura SV

KNIGHT’S CLASS – HISTORIC MOTOR-CYCLES
1927 Scott ‘Works’ TT
1948 Vincent Black Shadow ‘John Edgar Lightning’ Prototype
1954 Norton F-Type Experimental Prototype
1954 BMW 500 Rennsport
1966 Triumph Tiger 100
1990 Ducati 851 SBK ‘Raymond Roche’

Je neděle večer, jede se společně domů...

text: Classic Motor, foto: Bentley, Tim Scott/Fluid Images a D.R.archiv