Akce

Zbraslav bez bugatky? Přesto super!

Pokud bychom brali Zbraslav-Jíloviště stále jako závod do vrchu, chtěli bychom asi vidět na startu alespoň jeden závodní vůz Bugatti z 30. let, který by připomínal tu slavnou éru závodu. Jako vzpomínková jízda ovšem přinesla sobotní 45. Zbraslav nádhernou přehlídku nádherných starých strojů a zaplaťpámbu za ni.

Milan Zetek s Tatrou 607 z roku 1950

V dnešní době by se tu závod do vrchu ani uspořádat nedal, a to nemám na mysli jen ty dva nesmyslné velbloudí hrby nahoře na sídlišti nebo ostrůvek se semaforem uprostřed vozovky… A tak vlastní jízda do kopce je třešničkou na dortu nejen pro obdivovatele krásných starých strojů, ale především pro jejich majitele, kteří si mohli vychutnat nejen spanilou jízdu do slavného kopce, ale i svou chvilku slávy povzbuzováni hloučky fandů podél trati.

MUDr. Jan Schützner (43) s Jawou 175 se nechal předjet a ...vyhrál

Pětačtyřicátému ročníku jízdy pravidelnosti přálo počasí a na Zbraslavi se shromáždilo přes 200 sběratelských kousků, ne všechny se ovšem vydaly po poledni do příkrého kopce. Třeba takový traktor Svoboda, ale i řada dalších. Stejně jako loni přijely i formule Junior a jejich piloti podle předpokladu všichni inkasovali v každé ze dvou jízd po 5000 bodech za překročení rychlostního limitu 50 km/h.

Brough Superior Cabrio (1938) Vojtěcha Ryvoly

Věkové rozpětí (vozidel) bylo 76 let – od nejstaršího Fordu N Runabout z roku 1906 Jiřího Černého po Ferrari 400i z roku 1982 Michala Primáka. Ale i všechno mezi zím stálo za vidění nebo spíš podrobnou prohlídku, k čemuž slouží dopolední výstavka vozidel na Zbraslavském náměstí: Hupmobily, Buick, Chrysler, britské vozy, ameriky, francouzská auta, prostě pestrá paleta všeho. I v motorkách bylo vidět hodně pěkných mašin, celá řádka Ogarů, AJS, Gnome-Rhone, Indian, Royal Enfield a další. Se startovním číslem 1 vyrážel do kopce stejně jako loni Josef Kubišta s řemenovým Torpedem z roku 1907.

Ale nejen stroje, i zajímaví lidé se pohybovali po Zbraslavi. Maestro Václav Zapadlík stihl podepisovat knéžky a kalendáře i startovat se svým Walterem Juniorem (ač ve výsledcích uveden s Fiatem) a s Velorexem se vydal na trať např. známý chirurg profesor Pirk z IKEM.

Václav Zapadlík a Walter Junior 1935

Prof. MUDr. Jan Pirk a Velorex 350

JUDr. Jan Egidy, Renault AX 1910

Aero Minor Sport 1948 Jiřího Růžičky

Luboč Kůrka s UDA Střelou 1100 z roku 1954

Gnome & Rhone 500 SV (1920) Jaroslava Kutila

Rychlý František Bauer s MG Magnette K 3 (1933)

Libor Šimonek přivezl z Lobče Pierce Arrow 836 (1933)

Hupmobile R20 (rok 1911) Jana Tremla

Ten, komu se rychlost účastníků nezdála dost svižná, si může spravit chuť hned další sobotu v Sosnové, kde se koná další Veteránské Sosnění!

Nashledanou za rok!

text: Classic Motor, foto: Petr Hájek