V texaském Dallasu se koná od 5. do 8. září aukce sběratelských automobilů. V nabídce dražební společnosti Mecum je přes 1100 vozů, z toho je 147 Chevroletů Corvette. Skvělá příležitost opatřit si nádhernou káru na české silnice…
Ty modernější modely jsou spíš pro mladé nezkušené automobilové nadšence, fajnšmekr se určitě poohlédne po některé z prvních dvou generací. Původní Corvetta se vyráběla v letech 1953 až 1962, druhá 1963 až 1967. První generace se vyznačovala tuhou zadní nápravou. Rané vozy byly vybavené dvoustupňovou automatickou převodovkou Powerglide.
První vozy měly řadový šestiválec Blue Flame 235 ci, na přání V8 o objemu 265 ci (4,3 litru). S modelovým rokem 1956 přišel facelift karodérie s velkými prolisy na boku. Osmiválce měly objem 4,64 litru a výkon 283 k. V roce 1956 už jste mohli mít elektrická okna, elektricky ovládanou střechu a koncem roku 1957 i manuální čtyřstupňovou převodovku. V roce 1958 přišly zdvojené hlavní světlomety. Na rok 1961 byla upravena i záď na čtyři světla a motor V8 se zvětšil na 5,36 litru, výkon vyskočil na 340 k. S rokem 1962 skončilo zaoblené čelní sklo, tuhá zadní náprava a výhradně otevřená karosérie.
Na konci roku 1962 se objevila druhá generace Corvetty (C2) nazývaná též Sting Ray. Celý vzhled byl přepracován a Corvetta dostala dvě verze: kabriolet a kupé. Pouze kupé ročníku 1963 mělo dělené zadní okno, pak designer ustoupil požadavku na lepší výhled dozadu. Reflektory se schovaly, zadní kola dostala nezávislé zavěšení. Největší výkon motoru byl zpočátku 360 koní, v roce 1966 přišel první sedmilitrový osmiválec. Postupně přibývaly vymoženosti jako elektronické vstřikování, klimatizace, FM rádio, opěrky hlavy aj. S modelovým rokem 1968 pak přišla třetí generace Corvetty (C3), ale to už je jiná historie.
Ceny pěkných Corvette první generace začínají někde kolem 50 tisíc dolarů, u druhé generace šplhá až někam pod 200 tisíc. A to už jsou naše čtyři miliony. V Evropě se loni dražily Corvetty první generace mezi 25 tisíci eury u nerestaurovaného vozu po 105 tisíc eur u excelentního.
text: Classic Motor, foto: Mecum