Ferrari 268 SP z roku 1962 s číslem podvozku 0798 dostalo jen pět sourozenců a tenhle kousek je jedním ze dvou, které byly při výrobě osazeny vidlicovým (90°) osmiválcem 2.6 litru se čtyřmi dvojitými Webery, sloužil továrně jako vývojový prototyp.
Vůz startoval v Le Mans roku 1962 s Giancarlem Baghettim a Lodovicem Scarfiottim, ale vyřadila ho porucha převodovky. Byl pak prodán do USA Luigimu Chinettimu, který provozoval závodní tým North American Racing Team (NART), úspěchy ale nepřišly. Až v roce 1964 s ním Tom O’Brien vyhrál šampionát ve třídě D-Modified.
O pět let později obohatilo Ferrari 0798 sbírku francouzského sběratele Pierra Bardinona v Mas du Clos a zůstalo tam plných 27 let. Pak ho na přelomu tisíciletí získal současný majitel, který se s ním zúčastňoval řady akcí jako Festival of Speed v Goodwoodu, Ferrari Days ve Spa-Francorchamps, Cavallino Classic nebo Ferrari 60th Anniversary Concours.
Ze šesti vyrobených dosud existuje pět vozů Ferrari 268 SP, které patří k nejhezčím sportovně-závodním vozům Ferrari a představovaly v 60. letech přechod k vozům s motorem před zadní nápravou. Tohle auto není jen do muzea, ale hodí se k jízdám jako zdroj čiré radosti.
Classic Motor, foto RM Sotheby’s