V rámci goodwoodského Revivalu uspořádala aukční síň Bonhams v sobotu 15. září dražbu automobilů a automobilií v Chichesteru. V nabídce byla řada zajímavých kousků, od cestovních kufrů Louise Vuittona až po Mercedes z roku 1928, který byl 84 let v majetku jedné rodiny. Čtyři vozy se prodaly za ceny převyšující milion liber (cca 30 mil. Kč).
Hned první položka, která se přehoupla přes milion liber, byla rekordní: Mercedes-Benz 36/220 6.8 S s otevřenou čtyřsedadlovou karosérií z roku 1928 byl vydražen za 2 801 500 liber, což je přibližně 84 milionů korun českých. Shodou okolností 84 let starý vůz prožil celý svůj dlouhý život v jedné rodině. Původní majitel, kterým byl britský důstojník a veterán první světové války, zemřel v roce 1940. Mercedes si objednal 28. února 1928. Zemřel tragicky v roce 1940 ve svých 47 letech. Vůz zdědil jeho syn, nyní ho prodával vnuk. Ani jeden z nich si ale za celých 84 vozu moc neužil, protože má najeto pouhopouhých 8375 mil. Podle experta Daimler-Benz Classic, který vůz prohlížel, to nejspíš je pravda.
Mercedes-Benz uvedl tento model série S jako rychlý cestovní vůz s motorem o objemu 6,8 litru v roce 1927 a vybavil ho kompresorem, který se zapínal jen při plném sešlápnutí plynového pedálu. Majitel ještě ve 20. letech vyměnil původní převodovku za anglickou Wilson s předvolbou a udělal ještě další drobnější úpravy na voze k obrazu svému. Nicméně vůz zůstal prakticky od 30. let nerestaurovaný a je v dobrém stavu.
Dalším vydraženým vozem za vysokou cenu bylo čtyřsedadlové Maserati Tipo 26 Sport Road Racing z roku 1930, které rovněž dlouho zůstávalo u jednoho majitele: 57 let (61 ve stejné rodině). Cena vozu, s nímž jezdil Giuseppe Campari, vyšplhala až na 1 681 500 liber (cca 50 mil. Kč). Je to jeden ze dvou vozů, které byly dovezeny do Velké Británie v zimě 1930-1931. Předpokládalo se, že tyto dva vozy byly dodány do Anglie bez zadních 2/3 karosérie, která měla být vyrobena v Anglii, kvůli tehdejším předpisům RAC, které vyžadovaly pro závody vozů s objemem motoru na d 1,5 litru čtyřsedadlovou karosérii! Experti na britskou výrobu karosérií se ale donmívají, že karosérie je celá italské provenience.
Vozy byly vybaveny dvaapůllitrovým řadovým osmiválcem 2xOHC s kompresorem a karburátory RAG. Tento Maserati je mezi dochovanými modely 8C asi tím nejlépe zachovalým, s nejvíce původními díly.
Třetím vozem, který v dražbě Bonhams pokořil hranici milionu liber je Lagonda V12 Le Mans, původně tovární vůz z roku 1939. Bylo domluveno, že bude v Le Mans vůz řídit Dick Seaman, tehdejší britská hvězda Velkých cen, ale jeho Zaměstnavatel Mercedes-Benz mu to nakonec nedovolil. Vidlicový dvanáctiválec se čtyřmi karburátory dával výkon 206 k při 5500 otáčkách. Měl být postaven pro Le Mans pouze jeden vůz, ale když nabídl lord Selsdon 65 tisíc liber… Pro šestadvacetiletého Selsdona se tedy postavil druhý vůz a ten se nyní vydražil za 1 289 500 liber (cca 39 mil. Kč). V roce 1939 dojel v Le Mans na čtvrtém místě, hned za továrnou nasazeným vozem, který vyhrál svou třídu. Útok na celkové vítězství se měl konat o rok později, jenže přišla válka. Oba vozy byly poškozeny v roce 1944, když v blízkosti dopadla německá bomba V1.
Konečně čtvrtým vozem, který stál nového majitele víc než milion liber, je Alfa Romeo 1750 SS Competition Tourer z roku 1929, který se zúčastnil Velké ceny Irska a Tourist Trophy. Byl vydražen za 1 099 100 liber (cca 33 miliony korun). Tento vůz dodal výrobce do Anglie jako šasi a čtyřmístnou karosérii připomínající Bentley Blower vyrobila karosárna Carlton s velkou palivovou nádrží pro vytrvalostní závody. Svou závodní dráhu začala tato Alfa na šestihodinovce BARC v Brooklands 29. června 1929. V letech 2005 až 2007 byla příjemným způsobem renovována a o dva roky později dostala svou původní zelenou barvu.
text: Classic Motor, foto: Bonhams