Dražby

Tatra T87 ročník 1941 za 5,6 milionu

Tatra “Osmička” je u nás dostatečně známa, uznání ale našla i ve světě a to nejen díky cestovatelům Hanzelkovi se Zikmundem. Předloni ji deník New York Times vyhlásil dokonce sběratelským autem roku. Tuhle tatrovku, která předběhla svou dobu a byla schopna brázdit evropské silnice rychlostmi blížícími se 160 km/h, vlastnili mimo jiné Eliška Junková, kardinál Beran, spisovatel John Steinbeck, německý generál Rommel či egyptský král Faruk.

Dnes zdobí i dvě významné sbírky v Americe: má ji ve své garáži známý moderátor Jay Leno a sběratel francouzských unikátů Peter Mullin ji vystavil do foyer svého muzea, kde je jediným nefrancouzským exponátem.

Tenhle konkrétní kousek se dostal do USA z České republiky, kde byl také restaurován. Pak se s ním ale Martin Swig, pořadatel soutěže California Mille, zúčastnil v Česku veteránské rallye (asi před 12 lety) a následně se mu podařilo automobil, “který vždycky chtěl”, koupit a odvézt domů do Kalifornie. Protože chtěl mít Tatru v perfektním technickém stavu, nechal Swig zgenerálkovat motor v San Francisku u Pit Stop Automotive.

 

Stroj je tedy v naprosto funkčním stavu a přitom si zachoval jistou patinu, lak má drobné nedostatky, ale chromy jsou ve velmi dobrém stavu, stejně jako skla. Kabina byla vyčalouněna v dobovém odstínu a může se pochlubit všemi drobnostmi jako jsou třeba otočné háčky na oblečení apod.

Zaměstnanci aukční síně Bonhams si tatrovku vyzkoušeli před tím, než šla do dražby, a potvrdili, že všechny její systémy perfektně fungují. Její hodnotu odhadli na 160 až 200 tisíc dolarů  (3,25 až 4 mil. Kč), prodala se za 280 000 USD (včetně provize), což představuje asi 5,6 milionu korun. A propos, nevíte někdo, za kolik ji tady před lety pan Swig koupil?

text: Classic Motor, foto: Bonhams