Výstava Ecce Homo je dosud největší retrospektivní přehlídkou výtvarného díla malíře, kreslíře, kostýmního výtvarníka a designéra Theodora Pištěka. Uspořádala ji Národní galerie k mistrovým 80. narozeninám v září loňského roku a výstava končí v neděli 20. ledna. Poslední možnost pokochat se díly s automobilovou tématikou.
V díle bývalého automobilového závodníka je automobilová technika častým námětem, a tak si na výstavě přijdou na své nejen milovníci výtvarného umění.
Vedle prostředí filmových ateliérů zůstává Pištěkovou fascinací svět motorismu a automobilových závodů. Svět rychlých strojů a automobilových závodníků najdeme v jeho fotorealistických obrazech, zachycujících v sugestivních lesklých detailech krásu rychlých motorek i eleganci klasických automobilů.
Theodor Pištěk dokáže jako snad nikdo jiný mistrovským způsobem zužitkovat strukturu pístových motorů a jejich částí. Se znalostí věci dává vyniknout eleganci složitých technických výtvorů a dokáže je ukázat ze zcela nových a nečekaných úhlů pohledu.
Pištěk znamenitě využívá skutečnost, že svět filmu je světem iluzí. Zejména filmové ateliéry se svými stavbami kulis rozehrávají pro běžného diváka skrytou významovou hru fikce a skutečnosti.
Theodor Pištěk se narodil 25. října 1932 v Praze, je držitelem Oscara za kostýmy k filmu Amadeus, za kostýmy filmu Valmont obdržel cenu César a byl nominován na Oscara, v roce 2003 obdržel Českého lva za dlouhodobý umělecký přínos českému filmu.
Je synem herce Theodora Pištěka a herečky Marie Ženíškové. Vystudoval Akademii výtvarného umění v Praze. V poslední době žije v Mukařově.
text: Classic Motor, foto: ČTK, Deník-M.Divíšek, NG, archiv