Život s klasikou

Warhol, Pištěk, Lhoták a auta v pražském Muzeu Kampa

Auto v proměnách času, tak se jmenuje výstava obrazů a plastik, kterou můžete až do 4. ledna navštívit v pražském Muzeu Kampa. Z plakátů se nejvíc hlásí Andy Warhol a jeho obraz Daimler Motorkutsche, bohužel je to ale i jediné Warholovo dílo na výstavě.

Daimler Motorkutsche (1886) und Benz Patent-Motorwagen (1886) z roku 1987 je jeden z nejdražších obrazů Andyho Warhola, který byl v České republice dosud vystaven. Unikátní dílo, jedno z posledních originálních pláten, které autor zhotovil před svou smrtí, je vytvořeno technikou akrylu na plátně a má rozměry 234 x 640 cm. Ačkoliv se jedná o serigrafii, je dílo jedinečné tím, že vzniklo na zakázku a existuje pouze tento jediný tisk. Je proto pro českého diváka, který zná především Warholovy sítotisky menších rozměrů tisknuté v sériích několika kusů, raritou. Autor použil svou typickou popartovou zkratku a vytvořil práci, která připomíná plakátovací plochu plnou barevných letáčků. Což je přesně to, co pop art, zaměřený na spotřební kulturu, adoruje.

Na druhé straně vizuální barikády jsou především díla Kamila Lhotáka a Theodora Pištěka. Jejich obrazy ukazují automobil jako ušlechtilou antickou sochu, kterou osud zasadil do přízračné krajiny nebo abstraktního odcizeného prostoru, který se dotýká surreálna. Čistou halucinogenní surrealitu vzývá Jaroslav Vožniak. Jeho olej Pocta Divnosti prolíná různé roviny a volně cituje zasuté významy symbolů. Překvapí dokonale zpracované bronzové plastiky Davida Černého, silně zapůsobí bronzový Motocyklista od Otokara Švece, z něhož čiší dynamika. Dále zde najdete díla Bedřicha Dlouhého, Viléma Kreibicha, Jiřího Koláře či Dobroslava Folla.

Přestože je na výstavě k vidění onen monumentální Warhol a několik zajímavých, ale spíš notoricky známých děl, postrádali jsme tu další české výtvarníky, kteří se tématikou automobilů a motocyklů zabývali a zabývají, jako např. František Bidlo, Petr Ptáček, Jiří Rameš či zejména Václav Zapadlík. A tak znalý návštěvník, který se nechal obalamutit oslavnými PR články v novinách po vernisáži výstavy, odchází z Muzea Kampa spíše zklamán, nebo přinejmenším rozčarován.

Classic Motor