Motocykly

Bonhams dražil v Oxfordu zajímavé motocykly

Červnová dražba byla již druhou letošní dražbou, pořádanou v Oxfordu aukční síní Bonhams. Kromě řady automobilů, jejichž výsledné ceny výrazně přesáhly odhad, se zde nabízelo i relativně dost motocyklů.

Norton 490 cm³ Model 16H

A kupci kolikrát ani nemuseli sahat moc hluboko do kapes, aby si pořídili nového oře do své stáje. Norton 490 cm³ Model 16H se spodovými ventily se vyráběl od roku 1921 a průběžně modernizován vydržel ve výrobě dalších 30 let. Za druhé světové války dostaly armády Velké Británie a Commonwealthu asi 100 000 Nortonů a většina z nich byl právě tento model. Norton 16H byl relativně jednoduchý a měl nenáročnou údržbu, dobré výkony a nadstandardní světlou výšku, takže se výborně hodil pro vojenské použití. Dražený exemplář z roku 1944 byl koupen na konci války na aténském vojenském letišti Hassani a v roce 2007 podstoupil zevrubnou renovaci. Byl vydražen za 3910 liber (cca 119 tisíc korun).

Norton 490 cm³ Model 16H z roku 1944

O něco dráž přišel nového majitele Sunbeam 3½hp Model 3 Longstroke z roku 1925 po renovaci z roku 2011. Motocykl má dlouhozdvihový („long stroke“) spodový jednoválec 77×105,5 mm (492 cm³). Byl vydražen za 7762 liber (cca 235 tisíc korun).

Sunbeam 3½hp Model 3 Longstroke z roku 1925

Šlapačkový speciál James 199 cm³ Commando Trials z roku 1959 používal motor AMC (Associated Motor Cycles group, kromě Jamesu byl součástí skupiny i Francis-Barnett) a teleskopickou vidlici Matchless. Někdejší tovární stroj, s nímž jezdil Brian Povey, se prodal za 3220 liber (cca 98 tisíc korun).

James 199 cm³ Commando Trials z roku 1959

Triumph 199 cm³ Tiger Cub z roku 1960 je dalším šlapačkovým speciálem, o rok dřív vyhrál tento model s Royem Peplowem Skotskou šestidenní. V posledních letech je často silniční verze Tigera Cub přestavována na šlapačkový speciál pro soutěže Pre-’65 a je to i tento případ, kdy byl do podvozku z roku asi 1960 namontován motor asi o čtyři roky mladší. Tiger Cub je britská šlapačková klasika. Prodala se za 2760 liber (cca 84 tisíc korun).
Pokud máte doma starou čtyřválcovou Hondu Gold Wing ze 70. let a myslíte si, že máte poklad, tak v Oxfordu byla jedna pěkná GL1000 z roku 1979 vydražena za 287 liber (necelých 9000 korun).

Triumph 199 cm³ Tiger Cub z roku 1960

Něco jiného je vidlicový osmiventilový dvouválec British Anzani 1098 cm³. Hodí se třeba do Morgana, nového majitele přišel motor na 10 350 liber (cca 314 tisíc korun).

British Anzani 1098 cm³

Na podobné peníze vyšplhala cena nekompletní “Ajsky” z roku 1928. Je to, nebo spíš byla to závodní AJS 349 cm³ K7 OHC. Poslední majitel si ji pořídil jako renovační projekt v roce 1960, ale k renovaci nikdy nedošlo. Snad se do ní pustí ten, kdo za trosky byl ochoten vydat 10 580 liber (cca 321 tisíc korun).

Trosky závodní AJS 349 cm³ K7 OHC z roku 1928

Classic Motor, foto Bonhams