Crocker Big Tank neboli “velká nádrž” patří k nejvzácnějším americkým motocyklům. Crocker, to je mýtus, poslední motocykl této značky opustil továrnu v Los Angeles před 70 lety. Vyrobeno bylo celkem pouze 60 (zřejmě) dvouválců Crocker pro běžný provoz.
Každý z nich je ručně vyrobeným unikátem a Crockery tedy patří mezi nejvyhledávanější sběratelské kousky. Zakladatel značky Albert G. Crocker původně závodil v terénu na motocyklech Thor, roku 1913 převzal zastoupení Indiana v Denveru, později v Kansas City a nakonec se usadil v Los Angeles, kde byl od roku 1928 agentem značky Springfield.
Roku 1931 začal stavět rámy pro plochodrážní motocykly, do nichž montoval sedmsetpadesátkové vidlicové dvouválce Indian Scout. Po roce závodění ale dospěl k názoru, že pro speedway je vhodnější jednoválec, a tak v roce postavil svůj první kompletní jednoválcový motocykl Crocker pro plochou dráhu. Podobal se britské Rudge a byl výkonnější než Harley-Davidson CAC, nestačil však výkonem na jednoválce Johna Alfreda Prestwiche (J.A.P.), které ovládly speedway na dalších více než 30 let. Po 40 až 50 vyrobených jednoválcích se tedy Al Crocker věnoval svému dalšímu cíli – postavit cestovní motocykl.
V duchu americké tradice to byl vidlicový dvouválec v úhlu 45˚ o objemu jednoho litru (61 kubických palců) a představil se veřejnosti v roce 1936. V té době to byl jediný americký motocykl s rozvodem OHC. Motocykly se vyráběly na zakázku a některé měly objem až 91 ci, tedy 1491 cm³. Byly to tak produkční motocykly s největším objemem motoru až do roku 1998, kdy se objevila Yamaha XV1600A.
Motocykly Crocker se v posledních letech na aukcích prodávaly vždy nad 200 000 dolarů, Crocker ‚Big Tank‘ z roku 1940 se prodal na aukci Bonhams v Carmelu (Quail Lodge) v Kalifornii za 302 tisíce dolarů (cca 6 mil. Kč) a podobné ceny dosáhly i další dva Crockery, oba z roku 1937 ‚Small Tank‘ za 291 tisíc a za 302 tisíce dolarů.
text: Classic Motor, foto: Bonhams