Motocykly

Francouzská Moto Revue vychází už 100 let

Nejen automobily a lidé mají svá výročí, významná jubilea slaví i časopisy. To, že vůbec ještě vycházejí tištěné časopisy, je dnes skoro malý zázrak, ale časopis vycházející už sto let, to je stejné unikum jako vzácný Voisin. 

První číslo Moto Revue z roku 1913 a letošní vydání

Francouzská Moto Revue je jedním z nejstarších časopisů v Evropě vůbec, vyšla poprvé 20. června roku 1913 a nesla podtitul „ilustrovaný měsíčník motocyklového sportu“. Už od druhého čísla ale přešla na 14denní cyklus, po vypuknutí první světové války pět let nevycházela, ale ve 20. letech se stala týdeníkem.

Dlouhá desetiletí byla obálka červená s fotografií v kruhovém výřezu

Časopis založený Camillem Lacomem se věnoval převážně sportovnímu zpravodajství a technickým článkům. Zaměření časopisu zůstalo v meziválečném období prakticky stejné, občas se objevily testy motocyklů zapůjčených redakci buď majiteli nebo některým prodejcem. Tehdy bylo normální, že se motocykly testovaly až několik měsíců nebo i roků po uvedení na trh. Přišla druhá světová a s ní opět odmlčení na téměř šest let, Moto Revue byla obnovena v červenci 1945.

Jubilejní 1000. číslo mělo v roce 1950 140 stran

Po překonání poválečných obtíží, kdy byla nedostatek papíru a časopis vycházel jako měsíčník, se vrátila i týdenní periodicita. V 50. a 60. letech se motocyklovému tisku moc nedařilo, ostatně jako motocyklovému trhu. Přesto časopis vytrval a v květnu 1968 změnil majitele. Koupil ho Patrick Casasnovas, který je dosud předsedou dozorčí rady, spolu se Sergem Pozzolim a vrátili Moto Revue na výsluní. Pomohlo jim v tom oživení motocyklového trhu příchodem japonských výrobců motocyklů.

V 70. letech došlo poprvé k větší grafické inovaci, když byla opuštěna tradiční červená obálka s kruhem uprostřed a na obálce se začly množit upoutávky na články. Černožluté logo, používané dosud, se poprvé objevilo v roce 1979. Postupem času narůstal počet stran a barevnost časopisu. V 90. letech přišly nové zákony omezující reklamu na tabák, což připravilo nejen Moto Revue o zajímavé příjmy, protože tabákový průmysl v motočasopisech inzeroval do té doby hodně.

Další změny přinesl na počátku nového tisíciletí internet, který pozměnil tvář tiskovin. V dubnu 2007 spustila Moto Revue svůj web a v září 2009 se vrátila téměř o 100 let zpět, když se stala opět „jen“ 14deníkem. Své významné jubileum redakce (či vedení?) trochu zaspala, protože zvláštní číslo ke 100. výročí prý „vyjde brzy“ a kniha věnovaná století časopisu „je také v přípravě“. Milovníci motocyklů a francouzštiny se aspoň mají na co těšit.

Classic Motor, foto archiv Moto Revue