Leckterého fanouška motocyklových velkých cen mrzí, že z okruhů vymizely dvoudobé závodní motocykly a nahradily je velkoobjemové čtyřtakty. Přitom před 40 lety se takový dvoudobý půllitr dal běžně koupit.
Dvoudobý vzduchem chlazený tříválec Kawasaki H1 500 Mach III byl motocykl, který si vydupali Američané. USA byly v 60. letech pro Japonce už významným odbytištěm a konkurence zde byla tvrdá. V polovině 60. let měla Kawasaki svou první W2 650 (čtyřdobou), Honda svou CB 450, Suzuki měla T 500 Cobru a Yamaha chystala XS 650. Kawasaki tehdy začala pracovat na tajném projektu N100 Plan. Konstruktéři chtěli vyvinout motocykl o výkonu 60 k, který by zrychlil na 400 m v čase pod 13 vteřin. V té době si udělala Kawasaki jméno svými lehkými a rychlými maloobjemovými motocykly s dvoudobými dvouválci. Postavila tedy i dvouválcovou dvoudobou pětistovku, jenže přišla Suzuki s legendární T500. A tak se začalo znovu pracovat, protože Kawasaki nechtěla Suzuki napodobit, ale trumfnout! A tak po 13 měsících spatřil světlo v roce 1969 světa tento řadový dvoudobý tříválec, dostal speciální pneumatiky Dunlop K77 a stál baťovských 999 dolarů.
Nebyl to žádný zázrak, převodovka měla neutrál pod jedničkou, brzdy nebyly moc účinné a jízdní vlastnosti? Byl to plaváček… Ovšem motor, to bylo Něco! Bylo tam těch 60 k, což bylo o deset víc než měly tehdy Nortony Manx a Seeley, které jezdily Velké ceny! A to přímo od výrobce, bez nějakých sad speciálních dílů, bez úprav. Každý, kdo si koupil Kawasaki H1, mohl jezdit rychlostí až 190 km/h. A ta čtvrtmíle? Za 12,4! Na trhu nebylo nic na dvou ani čtyřech kolech, s čím byste od semaforu odpálili rychleji. Není divu, že se Kawasaki H1 brzy objevily i v mistrovství světa a Novozélanďan Ginger Molloy se stal v roce 1970 na tomto stroji vicemistrem světa, hned za Giacomem Agostinim na tovární MV Agustě.
Během let došlo k několika vylepšením a když v roce 1976 ustoupila H1 čtyřválcovým čtyřtaktům Z500 a Z550, už to nebyl takový divoch drásající adrenalin.
Kawasaki H1 500 Mach III
výroba: 1969 – 1975
motor: vzduchem chlazený řadový tříválec
objem: 498 cm³
vrtání a zdvih: 60 х 58.8 mm
kompresní poměr: 6.8:1
plnění: 3 karburátory Mikuni VM28SC
startování: pedálem
výkon: 60 k při 7500 otáčkách
převodovka: pětistupňová
rám: dvojitý trubkový
odpružení: teleskopická vidlice vpředu, dva tlumiče vzadu
brzdy: bubnové o průměru 200 a 180 mm
pneu 3,25-19 vpředu, 4-18 vzadu
hmotnost: 174 kg
objem nádrže: 15 l
Classic Motor