Jeden z nejcennějších a nejvzácnějších vozů Bentley – speciál 4¼-Litre ‘Embiricos’ se objevil v mateřské továrně v Crewe. Vůz, který se právě zúčastnil jízdy Louis Vuitton Serenissima Run v italských Benátkách a při Le Mans Classic byl součástí prezentace Bentley, bude až do konce září vystaven ve firemním šourumu v Pyms Lane.
Ve 30. letech vyráběl Bentley – tehdy v majetku firmy Rolls-Royce – rychlé, propracované a kvalitně stavěné cestovní vozy ve své továrně v Derby. Zatímco většina většina majitelů posílala své podvozky k osvědčeným karosářům jako Vanden Plas, H.J. Mulliner nebo Park Ward, který stavěli elegantní karosérie, nadšenci z druhé strany Lamanšského průlivu, kde byly delší a rychlejší silnice, rádi pronikali do nového světa aerodynamiky. S podporou továrny se jeden takový majitel rozhodl prověřit možnosti postavit výkonný proudnicový Bentley. Výsledkem je nejproslulejší Bentley z éry továrny v Derby.
Tím majitelem byl v Paříži žijící řecký závodník André Embiricos. Pařížský zástupce firmy Walter Sleator ho seznámil s návrhářem Georges Paulinem pracujícím pro karosárnu Pourtout Carrossier. Pod Paulinovým vedením vytvořil Pourtout na podvozku Bentley 4¼-Litre Derby nápadně elegantní karosérii, vhodnou pro rychlé cestování. Aby zůstala hmotnost vozu v rozumných mezích, byla karosérie vyrobena z duraluminu, tvrdé a lehké hliníkové slitiny.
‘Embiricos’ Bentley splnil očekávaná kritéria pro výkonný cestovní Bentley, když dosáhl v hodinové jízdě na dráze Brooklands průměru 184,5 km/h a byl přitom dostatečně civilizovaný pro užití v normálním provozu. Koncem roku 1939 prodal Embiricos svůj unikátní Bentley H.S.F. Hayovi, který se s ním po válce zúčastnil tří ročníků čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans a roku 1949 obsadil výborné šesté místo.
Přestože se jednalo o unikátní vůz, reakce na něj podnítila firmu Bentley věnovat se více aerodynamickému stylu u svých budoucích modelů. V roce 1939 pracoval Bentleyho návrhář Ivan Evernden s Paulinem na štíhlém prototypu modelu Mark V zvaném Corniche. Ten se bohužel nacházel ve Francii, když vypukla druhá světová válka, a byl zničen při bombardování Dieppe, kde čekal na převoz do Británie. Zkušenosti s Bentleym Embiricos vyústily po válce v nádherné linie R Type Continental ročníku 1952, které se jistým způsobem promítají i v současném Continentalu GT Coupe.
Richard Charlesworth, šéf Bentley Heritage Collection: “Je to pro Bentley čest vystavit poprvé tento unikátní vůz díky vstřícnosti jeho současného majitele. Elegantní linie karosérie byly ve své době velmi pokrokové a její DNA je stále k vidění na moderních Bentley coupe. Chceme Emiricose ukazovat návštěvníkům továrny a také veřejnosti na blížící se soutěži elegance ve Windsor Castle.”
autor: Classic Motor, foto: Bentley a Gilles Blanchet