Zprávy

Cosworth je na prodej! Po Lole další britská značka míří do historie

Jak včera oznámil britský deník The Times, po Ferrari druhý nejúspěšnější motorář formule 1 (176 vítězství) se ocitl v neřešitelných problémech a hledá kupce. V současné době je Cosworth mj. dodavatelem motorů stájím formule 1 HRT a Marussia.

Představení motoru Ford Cosworth DFV a Lotusu 49 na jaře 1967 : zleva Keith Duckworth, Colin Chapman, Jim Clark a Graham Hill

Firmu Cosworth založili Mike Costin a Keith Duckworth (části jejich jmen tvoří název firmy) v roce 1958 a soustředili se na výrobu motorů pro automobilový sport. Nejvýraznějším úspěchem firmy byla bezesporu konstrukce osmiválcového vidlicového motoru DFV (označení znamenalo Double Four Valve, tedy dvě řady válců po čtyřech ventilech) pro Lotus. Projekt financoval Ford a dal mu tak i své jméno.

Průhled motorem Ford Cosworth DFV

Tento motor má na kontě bezpočet titulů

 

Tento motor se objevil ve formuli 1 v sezoně 1967 a hned první start proměnil ve vítězství (Jim Clark, Lotus 49, Zandvoort, NL). Od další sezony se motor stal ve formuli 1 standardem, používaly ho týmy Lotus, McLaren, Matra, Brabham, March, Surtees, Tyrrell, Hesketh, Lola, Williams, Penske, Wolf a Ligier a během let 1967 až 1985 získal 155 vítězství Grand Prix. Tento motor zvítězil i dvakrát v závodě 24 hodin Le Mans a po roce 1985 pokračoval kariéru ve formuli 3000, kde získal dalších 65 vítězství, poslední v roce 1993. Celkem 12 pilotů získalo s tímto motorem titul mistra světa F1 jezdců, 10krát byl motor ve vítězném voze poháru konstruktérů a upravená turboverze tohoto motoru (DFX) vyhrála desetkrát závod Indy 500.

Jackie Stewart získal své tři světové tituly s motory Cosworth (zde Matra-Ford)

Lotus 49, první vůz s motorem Cosworth DFV ovládl sezony 1967 a 1968

 

David Keith Duckworth byl původně konstruktérem převodovek u Lotusu, Mike Costin tam pracoval také. Duckworth, který firmu prodal už v roce 1980, zemřel 19. prosince 2005.

V letošním roce jezdí ve formuli 1 s motory Cosworth jen dva jasně nejslabší týmy HRT a Marussia, které za dvě sezony nezískaly ani bod. Ještě loni jezdily s motory Cosworth i vozy stáje Williams. Ztráta Williamsu jako partnera byla pro firmu velkou ztrátou, a tak se současní majitelé Gerry Forsythe a Kevin Kalkhoven (od 2004, předtím vlastnil šest let firmu Ford) rozhodli obrátit na banku UBS, aby pro jejich firmu našla kupce.

Dvě firmy bývají citovány jako potenciální zájemci o Cosworth, Rolls Royce a GNK, obě se o Cosworth zajímají ne kvůli motorům, ale kvůli leteckému programu, který začala firma rozvíjet kvůli diverzifikaci aktivit. Převzetí Cosworthu některou z těchto firem bue nejspíše znamenat konec automobilové větve firmy.

text: Classic Motor, foto: archiv D.R.