Zprávy

Před 25 lety zemřel Enzo Ferrari

Jak ten čas letí… 14. srpna uplynulo přesně čtvrt století od úmrtí legendárního Commendatoreho. Enzo Ferrari založil automobilku nesoucí jeho jméno a jejíž výrobky se dnes prodávají na aukcích za astronomické částky.

Současný prezident firmy, Luca di Montezemolo, který nastoupil u Ferrariho v roce 1973, říká, že vliv legendárního šéfa ve firmě přetrvává stále: „Linii, kterou nasadil Enzo Ferrari, máme neustále na mysli. Enzo uskutečnil svůj sen stavět úžasná auta díky své vášni a svému odhodlání. Po 25 letech by byl šťastný, kdyby viděl, v jakém stavu je jeho firma, unikátní průmyslový podnik i závodní instituce, které reprezentují italskou znamenitost a nepřestávají okouzlovat miliony fanoušků značky na celém světě.“

Enzo Ferrari se narodil 18. února 1898 na předměstí Modeny. Když mu bylo deset, uviděl se svým otcem a bratrem první automobilové závody a byl jimi uchvácen. V roce 1917 narukoval do armády, byla první světová válka.
Rok po válce se stal zkušebním jezdcem a pak i závodníkem ve firmě Costruzioni Meccaniche Nazionali v Miláně.

Enzo Ferrari na Tarze Florio v roce 1920 za volantem Alfy Romeo

V roce 1920, tedy ve svých 22 letech, staroval na slavné Targa Florio a skončil druhý za volantem Alfy Romeo. Pro tuto značku závodil i v dalších letech, se závoděním skončil v roce 1931, když se mu měl narodit syn Dino.

Borzacchini, Ferrari, Nuvolari a Siena u Alfy Romeo 8C Monza

Ještě před tím ale v roce 1929 založil dodnes slavnou Scuderii Ferrari, což měla být původně závodní stáj pomáhající soukromým závodníkům, časem se ovšem stala víceméně závodním oddělením Alfy Romeo.

V roce 1937 je Scuderia Ferrari zodpovědná za stavbu Alfy Romeo 158, která se proslaví v předválečných letech i po nich. V dalším roce je Ferrari hlavou sportovního oddělení Alfy. O další rok později Alfu Romeo opouští s podmínkou, že nesmí po další čtyři roky používat své jméno ve spojení se závodními vozy. V roce 1940 zakládá firmu Auto Avio Costruzioni a etabluje se v Maranellu.

Alfa Romeo 158 Alfetta

V roce 1945 začínají práce na prvním voze Ferrari, na vidlicovém dvanáctiválci 125, dokončen bude o dva roky později.

V sezoně 1950 vstupuje (od druhého závodu v Monaku) značka Ferrari do nově vzniklého mistrovství světa formule 1. O rok později získá Argentinec Froilan Gonzales v britském Silverstonu pro Ferrariho první velkou cenu. Roku 1952 získá Alberto Ascari pro Ferrari první titul mistra světa a v dalším roce ho obhájí.

V roce 1956 vyhraje Juan Manuel Fangio mistrovství světa formule 1 za volantem Lancie D50 s motorem Ferrari, ale Enza Ferrariho postihuje rodinná tragédie v podobě úmrtí milovaného syna Dina na svalovou dystrofii.
Rok 1958 znamená další titul mistra světa pro Ferrari, tentokrát díky Miku Hawthornovi.

V sezoně 1961 získává Ferrari jak titul konstruktérský, tak i jezdecký (Phil Hill), ale v posledním závodě na Monze umírá tovární jezdec Wolfgang von Trips. Na konci sezony také opouštějí Scuderii dva zaměstnanci: konstruktér Carlo Chiti a manažer Romolo Tavoni zakládají vlastní tým ATS.

Roku 1964 Ferrari opět vyhrává jak značkový, tak jezdecký titul (John Surtees). Poslední dva závody ovšem nejely vozy Ferrari v tradiční rudé barvě, ale v barvách modré a bílé amerického týmu NART. Enzo tak dal najevo svůj spor s italskou federací ohledně homologací.

V roce 1969 nastává zlom v historii firmy: Enzo prodává polovinu firmy italskému koncernu Fiat a získává tak peníze na investice. O dva roky později se rozhodne postavit vlastní testovací dráhu, okruh ve Fioranu je otevřen v roce 1972.

Roku 1973 Enzo Ferrari zaměstnál Lucu di Montezemolo jako asistenta vedení firmy. Budoucí prezident firmy se stane o rok později šéfem závodního týmu.

V sezoně 1975 se stává Niki Lauda na Ferrari mistrem světa a spolu s Clayem Regazzonim získávají pro firmu i vítězství značek, které firma obhájí i v dalších dvou letech.

1979 je rokem, kdy Il Commendatore získá s Jodym Scheckterem poslední jezdecký titul a 1983 poslední titul konstruktéra.

14. srpna 1988 Enzo Ferrari umírá ve věku 90 let ve svém domově v Modeně. Týden na to získají Gerhard Berger a Michele Alboreto prvá dvě místa ve Velké ceně Itálie v Monze. V době Enzova úmrtí je tým Ferrari nejúspěšnějším týmem v historii formule 1, získal devět jezdeckých titulů, osm značkových a vyhrál 93 velkých cen.

 Classic Motor, foto archiv D.R.